Aku dan putut piring

kini genap 5 bulan isteri ku memerah keringat berniaga kecil-kecilan menjual putu piring di hadapan rumah . berbekal ilmu yang dipelajari dari seorang nenek di sebelah makcik ku sejak tahun 2005 lagi . Masa tu aku memang terfikir nak niaga sebab tempat kerja ku telah berpindah dari satu tempat yang gah ke tempat yang baru . Masa tu aku terdengar ura – ura ada downsize kakitangan yang akan dilakukan . Aku pun terfikir nak niaga di pasar malam atau dimana sahaja tempat tumpuan orang ramai . tapi hasrat ku terbengkalai kerana aku masih lagi bekerja walaupun tempat kerja telah berpindah . tinggallah ilmu dan dapur kukus yang aku beli dari sebuah kedai ayan di pekan tampoi .
kini selepas 8 tahun dapur yang tersimpan di dalam stor mula aku dapat gunakan . selepas kilang peranakan isteri telah tutup dan anak mulai membesar hasrat untuk menjadi usahawan kecil-kecilan telah dapat ku pupuk semula . Dengan payung meja dan dapur kukus apa lagi depan rumah sahaja jadi untuk pacak bisnes cilik-cilikan itu . Dapat lah sikit menambahkan pendapatan daripada tak de kerja dia dirumah . Alhamdulillah bisnes semakin hari semakin mendapat perhatian dari orang yang lalu lalang di jalan kempas lama .

yang ni bukan isteri ku hanya gambar hiasan ….

Tinggalkan Jawapan

