DEBAT SUNNAH SYIAH DGN MEMBER LAMA II

Malik Asytar Annakhaei
Yg pelik dlm sunnah kata 1st beriman adalah abu bakar tapi knp dia nak bakar sahifah dia dgn alasan ditakuti rawinya tak kuat. Apa ni , kata dia 1st muslim dan selalu teman nabi tapi dia nak bakar sbb ada perawi. Jika benar ini kontradik dgn doktrin kul sahabi udul
Malik Asytar Annakhaei
Grad sudan tu myb anta boleh guna kaedah senda dan gelak psyco tak kuat. Lastly hujah syiah kata ali paling layak jadi khalifah diikuti anak dan zuriatnya lebih tepat, sedang sunnah teraba2 nak cari 8 khalifah lagi
13hb Mac

Malik Asytar Annakhaei
Terkagum dgn manhaj fiqh diluar qias dari kaum zahiri dan seumpamanya……
16hb Mac
Malik Asytar Annakhaei
Pak subuh lama menyepi
16hb Mac
Malik Asytar Annakhaei
All the president’s men : MH370
17hb Mac
Subuh Senja
cun maaf aku nak bertanya skit … ko tak takut orang tau ko syiah@ pro syiah? syeikh matnor alhafiz pun baru2 ni ada cerita yg dia pro syiah… sampai geng2 pegawai jaip datang bertanya dan menasihati dia , tapi dia cakap cukuplah aku tak nak bergaduh dgn korang, tapi aku baik je dgn syeikh matnor… masa aku kat semat quran kita jemput dia
Malik Asytar Annakhaei
Nak takut apa aku hanya cakap base apa yg aku baca ttg syiah dari sumber mereka , bukan apa yg dimomok oleh jabatan agama ttg mereka. Byk momokan tu hanya fitnah rekaan mcm Ali tuhan , wilayah faqih , dll. bila aku baca kitab mereka direct tak sama dgn tuduhan yg dilempar. Ustaz2 kat tempat aku pun tuduh aku syiah dan pernah dipanggil. Yg penting aku berdiri atas stand ilmiah bukan taasub pada mana2 pihak

Subuh Senja
fine … boleh terus kita berdebat nampaknya hehe … tapi boringlah debat tak sudah sunnah syiah ni , tak praktikal , lebih baik kita buat kerja mcm group hussin yee … street dakwah , dakwah to non muslim …
sapa panggil ko? pihak pengurusan kolej? ko debat tak dgn mereka?

Malik Asytar Annakhaei
Mcm husin yee tu 1000x lagi bagus dari se1/2 ustaz yg melabon ttg shiah disurau masjid tapi isinya rekaan , kalu ko boleh dakwah mat rempit pi mesjid minah rewang jadi bini lagi berguna

Subuh Senja
aku tgh fikir nak kerjasama dgn geng husin yee dgn pusat ngaji aku ni , aku berminat nak try mengajar non muslim tentang Islam ….

Subuh Senja
kalau syiah imamiyah dan sunnah tu tak jauh beda , kenapa mereka bergaduh zaman berzaman sampai berbunuhan ?
Malik Asytar Annakhaei
Cuba fikir kenapa Muawiyah sanggup perangi Ali , Yazid perangi husin cucu rasulullah . Adakah kedua2nya betul mcm pegangan sunnah sbb 2nya mujtahid. Aku terfikir takkan urusan kepimpinan ummah yg besar nabi tak sebut dgn jelas sedang istinjak pun nabi detailkan. Knp ansar berkata minmal amir wa minkum amir . Knp umar beria2 ajak abu bakar rebut khilafah , knp nabi sebut 12 khalifah , mana lagi 8 . Byk persoalan ini tak dpt dijelas dgn tepat tanpa ada percanggahan. Kalau malas nak fikir aku terima shj pandangan mayoritas. Tapi aku suka mengkaji….
Subuh Senja
adakah muawiyyah bertukar agama? itu khilaf antara sahabat yg pelbagai sbb tapi tak sampai teori karut syiah , tapi kalau aku berada zaman Ali , aku sokong Ali tapi kalau aku masa tu penduduk syam tak mustahil aku mungkin sokong muawiyyah … dan kenapa hasan serah pemerintahan kepada muawiyyah , yg kau kata pandangan majoritas tu semua ulama2 yg bawa agama kepada kita bermakna kalau kita tolak mereka bab ni maka kita akan menolak semua yg kita terima termsuk al-Qur’an tu sendiri dan yg kau kaji tu apa ? sendiri2 kaji ? tak berpandu dan pakai apa2 org/ulama cakap dan kalau yg kau pakai tu ulama syiah , siapa ? CUN , KALAU BENAR IMAMAH ALI DAN SEGALA IMAM DUA BELAS TU MAKA IA PASTI AKAN TERJADI WALAUPUN CUBA DIRAMPAS TAPI IA TAK PERNAH TERJADI , KERAJAAN FATIMIYAH DAN KERAJAAN IRAN TAK DAK PUN MANA2 IMAM DUA BELAS TU … DAN PALING KELAKAR YG DIKATAKAN TGH MENYOROK KAT GUA DAN AKAN TIMBUL NANTI MAKA KERANA ITU KHOMEINI CIPTA WILAYATUL FAQIH … cun sapa geng syiah kau kat Malaysia ni? aku perasan boleh tahan juga pengaruh syiah ni kat Malaysia dan mcm serupa je hujah2 ko dengan yg lain tu terutama syiah kat msia suka cakap sunnah tak ilmiah , kami yg syiah ni yg ilmiah … hehe (yg masalah dgn syeikh abbad ni kau tapi kau tuju kat aku plak… aku personally tak setuju dgn syeikh abbad yg kata geng usamah tu torikah syaitan , bukan apa sbb pemerintah Saudi yg tunduk kat amerika tu torikah apa pulak??)

Subuh Senja
korang ingat muawiyyah dan umar tu sapa , korang mcm sedap bercakap sedangkan khalifah almansur yg penjarakan abu hanifah dan yg minta imam malik susun kitab muwatta’ 100kali lebih alim dari Yusuf qardhawy dan seumpamanya sedangkan aku merasakan kita semua yg ada skrg (sunnah ke syiah ke dll) banyak yg lebih mendekati neraka dari syurga

Malik Asytar Annakhaei
Relak la mat asal aku sentuh nama umar ko mudah melatah , bukan ke dlm byk hal umar menyalahi nabi dan mengikut maslahah yg dia syok sendiri . 1. Masa perang uhud nabi nak berkubu di madinah umar suruh keluar ke uhud . 2. Masa nabi wafat umar tak bole terima 3. Umar yg hapus khumus ghanimah kpd zawil qurba 4. Ketika hendak haji nabi ditahan
Malik Asytar Annakhaei
Lepas nabi terima perjanjian umar tak boleh terima ko bacalah sendri kisah tu 6. Ketika telah menjadi khalifah dia bertanya tentang hadis nabi ttg satu perkara lalu ada sahabat lain kata masa nabi sebut bab tu engkau sedang sibuk berniaga di pasar. So kita tak perlu marah kpd syiah sbb taasub dgn keutamaan ali sedang kita juga taasub dgn umar tanpa melihat dgn objektif sejarah . Jawapan yg aku terima bila hujah diberi siapa kita nak banding umar dan muawiyah .tidakkah itu taqdis a’ma.

Subuh Senja
karut semua yg kau cakap tu , bagaimana pula cakap umar bertepatan dengan wahyu , dua tiga benda juga , yg uhud tu kalau kau kata umar menyalahi kenapa plak nabi ikut ? kalau umar tak leh terima masa nabi wafat bukankah itu menunjukkan kecintaan umar pada nabi?(apa syiah ni ini pun nak dijadikan hujah) tapi aku sangat setuju dgn cakap kau – ya aku memang melatah bila kau sebut umar sbb aku mengimpikan kalau aku boleh jadi mcm umar (yg lawan nabi tapi jadi org yg paling teguh memegang ugama) cun kalau kau nak discredit umar jgn bawa point2 kangkung mcm ni , bentangkan semua perihal umar sehingga 80% dari hidupnya bullshit ,

Malik Asytar Annakhaei
Bukalah kitab sunan ko akan jumpa kisah tu

Subuh Senja
yg melaga2kan sahabat engkau , aku tidak , dgn hujah2 syiah kau ni kau nak ajak aku melaga2kn sahabat sdgkan aku tak kan terlibat dengan perangai hodoh dan keji yg melaga2 dan mengata sahabat ni , semua sahabat aku suka ali ibn abbas husin umar usman dan aku paling suka baca cerita sahabat dan aku tak pernah menangis baca cerita2 lain tapi aku menangis baca cerita sahabat , bukan taqdis tapi minta maaf cun org lain kau boleh kutuk tapi sahabat aku takkan kutuk

Subuh Senja
cun yg dalam sunan tu banyak cerita kebaikan mereka bukan hujah kangkung kau , cun maaf la kalau ku nk terasa tapi bagi aku sesiapa yg megutuk sahabat bagiku dia adalah iblis

Malik Asytar Annakhaei
Bertepatan atau kebetulan, inipun satu jalur taqdis mana hebat dgn ibn masud yg didoakan nabi menjadi faqih
Subuh Senja
maaf kalau kau nak terasa , bagi aku sapa yg mencaci sahabat dia adalah iblis
Malik Asytar Annakhaei
Quran tak mengajar kita mentaqdis sahabat secara total . Mereka juga manusia yg ada silap. Allah juga menegur mereka spt dlm perang uhud dan hunain . Mereka juga ditegur krn ada keinginan utk memperisterikan isteri nabi selepas nabi wafat hingga turun ayat isteri nabi adalah ummahat.
Subuh Senja
sbb kalau kau mencaci dan meragui sahabat maka kau nak suruh aku ragui keislamanku sementara aku berkeyakinan aku berpegang dgn yg benar , hanya tinggal aku nak beramal sungguh2 dan menghayati dalm kehidupanku untuk akmasuk syurga , dan kalau kau rsa yg pegangan kau membwa kau ke syurga terpulang kau tapi aku mengaanggap sesiapa yg mencaci sahabat dia adalah iblis kerana agama datang dari sahabat dan umarlah yg menggesa al-quran dibukukan dan kalau kau meragui umar maka kau meragui al-Qur’an , kau pakai tak lagi quran ni atau kau ada Qur’an yg lain
Subuh Senja
cun jgn spin , kita bercakap tentang mencaci dan meragui sahabat , bukan tentang sahabat tu manusia biasa ada salah dan silap
Malik Asytar Annakhaei
Menyebut hujah dgn kangkung dan iblis tidak dapat diberi mata bonus oleh audien
Kalau debat ni open .

Subuh Senja
ya aku berani open , tapi lagi bagus kalau kumpul semua tokoh sunnah dan tokoh syiah

Malik Asytar Annakhaei
Relak mat nanti naik tekanan darah susah org rumah ko

Subuh Senja
dan kau nampanya bukan setakat pro syiah tapi memang benar2 syiah dan penghasut syiah , alangkah bagusnya kalau dulu kau pergi belajar Teheran atau kom
cun apasal relax2 pula , pandai kau spin , dan aku ulangi pendirian aku lagi bagiku yg mencaci dan meragui sahabat adalah iblis , peduli apa bonus audiens atau tak , tapi kalu audiens Malaysia mereka tak sokong syiah …
sedang dalam solat terawwih empat khalifah tu dilaungkan namanya tiba-tiba kau nak kata umar sial , masyarakat Malaysia tak terima
ada pendapat kata Islam sampai ke Malaysia melalui ulama syiah tapi yg peliknya Malaysia tak jadi Negara syiah

Malik Asytar Annakhaei
Itu bukan point. Itulah aku cakap kita meneri kaedah setiap sahabat itu adi . Krn kaedah ini kita anggap sbg pokok akidah maka kita tak boleh membuat penilaian dgn betul . Tengok dlm perbuatan Aishah keluar ke basrah yg berakhir dgn jamal bukan quran kata waqarna fi buyutikunna

Subuh Senja
ko kata Quran tak mengajar kita mentaqdis sahabat secara total – syiah pakai Qur’an ke ?

Malik Asytar Annakhaei
Bukankah beliau isteri nabi yg byk kena teguran : in kuntunna turidnal hayat dunya
Subuh Senja
cun kalau kita tak berpegang dgn sahabat tu adil maka Qur’an yg sampai kat kit pun boleh diragukan dan Muhammad spt musa mendapt pengikut yg jahat, ajaran yahudi yg ada sekarang sesat , adakah kau nak kata sunnah sesat jugk spt tersesatnya yahudi
Malik Asytar Annakhaei
Tapi bila syiah mendatangkan hujah dlm kitab sunan dikata mencaci .

Subuh Senja
tak perlulah nak berbelit dgn aku , kau sebenarnya nak kata apa tentang sahabat ni? yg mencaci an meragui sahabat adalah iblis
ya hujah yg kau kata kau datangkan dari kitab sunan point dia kau nak kata apa? bukankah nak mencaci dan meragui sahabat? yg mencaci dn meragui sahabat adalah iblis
Malik Asytar Annakhaei
Point sahabat juga manusia biasa ada kesilapan . Itu prinsip syiah . Sebab itu turun wahyu menegur mereka . Habis apa kita nak tolak ayat2 tu. Contoh khalid membunuh Malik b Nuwairah dan memperisterikan isterinya sedang dia tidak murtad . Umar suruh khalid dihukum tetapi abu bakar bela khalid.

Subuh Senja
kita tak berckap tentang sahabat juga manusia biasa ada silap . tapi tentang mendiskredit mencaci dan meragui sahabat untuk meragui apa yg telah menjadi pegangan , sekali lagi , bagiku sesiapa yg mencaci dan meragui sahabat adalah iblis
Malik Asytar Annakhaei
Adakah menyebut kesilapan mereka itu dianggap mencaci. Bagaimana pengarang sahih dan sunan yg merekod kisah dan riwayat adakah mereka juga mencaci sahabat
Apakah mereka maksun?
Subuh Senja
itu la aku Tanya kau kesimpulan kau cakap semua , kau nak cakap apa ? sekadar kau nak cakp sahabat pun ada silap mcm manusia biasa saja ka? atau kau nak ajak aku meragui sahabat macam kau ragui sekarang? kau memang betul2 syiah , pandai kau main , tapi bagiku sesiapa yg mencaci dan meragui sahabat adalah iblis

Malik Asytar Annakhaei
Nabi meragui ibn abi baltaah adakah nabi juga i…., ? Kalau ikut kaedah sunnah. Adakah ayat mumtahanah juga membawa kita jadi iblis krn meragui sahabiah ?

Subuh Senja
hebat kau ni , syiah yg tak berputus asa , betul2 rupanya kau nak syiahkn aku

Malik Asytar Annakhaei
Kepupusan hujah syeikh? , aku hanya suka berhujah dan suka lawanku merapu2 dan melatah bila tiada hujah😀
Lalu melatah kangkung dan iblis

Subuh Senja
nampaknya kau lebih dari nak berhujah , ko mcm nak syiahkan aku , dulu aku rasa ko tak camni ngat maksud aku sekarang ni ko suka kata aku takde hujah , hujah kau power dan aku melatah , ya ko mmg mcm nak syiahkan aku hihi

Malik Asytar Annakhaei
Aku teringat citer opah bila dicucuk pinggangnya dia melatah opocot ….

Subuh Senja
kangkung sbb ko bawa benda2 minor disana sini yg riwayat tu mungkin boleh dipetikai dan dibahas dan kau nak ajak aku berbelit2 dgn benda2 minor tu atau asal apa saja yg boleh pakai walaupun itu bukan hujah

Malik Asytar Annakhaei
Melatah lagi
Subuh Senja
dan iblis memang pendirian aku – sapa yg mencaci dan meragui sahabat adalah iblis ,
eelek ko ni cun , itu pun ko kata melatah , atau ko yg melatah , kalau semua ko kata melatah tak payahlah kita berdebat , tadi ko juga yang gaduh sangat kata suka berdebat
Malik Asytar Annakhaei
Tak bila aku bawa hujah yg meranapkan kaedah semua sahabat adil ko jawab dgn iblis @ kangkung cubalah jawab secara ilmiah ke logik . Paling2 koman ko jawab umar bukan yg paling alim sebab tu dia minta pandangan sahabat lain . Kisah aisyah keluar basrah pun ko tak jawap . Ko hanya jawab dgn iblis kangkung. Itu namanya melatah
Subuh Senja
itu la aku Tanya kau apa kau nak cakap pasl sahabat ni ? memang sesiapa yg mencaci dan meragui sahabat adalah iblis , ko tak nak terima tu ko punya pasal la , ko nak melatah atau nak kata aku melatah pun kau punya pasal la , ko hanya nak mensyiahkan aku dan lepas tu kau kata sunnah tak ilmiah , aku dah tau dah apa ko nak cakap
Malik Asytar Annakhaei
Syiah dan sunnah adalah muslim .dlm syiah ada betul ada salah sama juga dgn sunnah. Itu prinsip aku. Dlm bab sahabat pada aku pandangan syiah lebih tepat . Mereka bukan mencaci tapi melihat sahabat sesuai dgn manhaj quran . Yg maksum dan adil mutlak hanya nabi.

Subuh Senja
apa maksud kau melihat dengan manhaj Qur’an ? bukankah radiallhu anhum wa radu anhu? syiah pakai Qur’an ke? imam 12 tak maksum?
Malik Asytar Annakhaei
Title reda allah tu bukan mutlak jika mutlak bgmn dgn tha’labah dan ayat faman makatha fainnama yankuthu ala nafsih

Malik Asytar Annakhaei
Kalau redha mutlak sudah lebih hebat dari maksum . Membunuh tak salah , memerangi imam yg sah tak salah , mereka hadis palsu tak salah , menipu tak apa , melawan nabi tak salah , menyalahi perintah quran tak salah jadi maqam adil disisi sunnah lebih qudus dari maksum dalam syiah.
Subuh Senja
meraban kau ni cun ada redha mutlak redha tal mutlak plak
Malik Asytar Annakhaei
Baca surah fath sampai habis akan jumpa
Subuh Senja
cun , nak Tanya apasal ali lambat ambil tindakan terhadap pembunuh Usman??atau ali terlibat dalam pembunuhan usman?atau bagi ali lantok la usman tu bagus juga dia dibunuh?sedangkan ali ada di madinah masa usman kena bunuh?
ok sekarang surah faith depan aku , mai cerita , jgn labun je
Malik Asytar Annakhaei
Buka muka kedua ayat paling atas
Subuh Senja
ok apa masalah ayat tu
Malik Asytar Annakhaei
Allah citer tentang sahabat yg berbaiah kemudian allah kata ada langgar baiah

Subuh Senja
tak de point kat situ , ko nak kata sahabat melanggar janji? ini serupa macam semalam umar menyalahi rasul pi uhud sedang nabi sendiri yg kata kami cinta kat uhud , aik main sedap kata sahabat langgar janji
an mereka berbaiah membela usman kan ?
lu nak goring apa plak kat sini , semalam kau goring umar ??
cun bila iran nak perang amerika
mimipi la iran nak perang amerika , iran kencing dunia islam je
Malik Asytar Annakhaei
Baiah dlm ayat tu adalah untuk mentaati allah dan rasul dan menegak ajarannya . Jika tiada sahabat yg langgar tiada makna allah letak syarat disitu
Bacalah sebab turun ayat tu dan peristiwa yg berlaku sebelum semasa dan sesudah .

Subuh Senja
tak semestinya dan kalau ada yg langgar , mcmana kau nak kata dia yg dimaksudkan dalam ayat tu dan memandai menyatakan pulan dan pulan yg dimaksudkan , dan kalau kau nak kata banyak yg melanggar baiah tu lebih baik Allah caci mereka terus
ayat tu bukan pasal baiah usman???
Malik Asytar Annakhaei
Ya betul tapi alibrah bi umu m la bikhusus sabab

Malik Asytar Annakhaei
Lepas buka quran bukalah tafsirnya ibn kathir dan hadis yg menyebut kisah tu dan kitab sirah bgmn si Dia itu berperan

Subuh Senja
cun bila imam 12 nak keluar gua ? itu iktikad imamiyyah
cun yg pasal ali lambat bertindak mencari pembunuh usman camne?
alibrah bi umumil lafaz bukan bermakna kau boleh ikut suka cakap apa
cakap je la jadah apa yg kau nak cakap kata ada dlm ibn kasir tu
imam 12 bila nak keluar gua?
imam 12 bila nak keluar gua?
imam 12 bila nak keluar gua?
jangan tak jawab
ahmad dinejad apa cerita sekarng? tak dengar cerita apa dah ….

Subuh Senja
raja arab takut dan tunduk pada amerika tapi Khomeini bersekutu dgn amerika sbb tu iran tak akan berperang dengan amerika dan mereka hanya kencing satu dunia sbb tu ada anak muda marah kat aku sbb aku kata amerika dan iran sekutu akh saqiq tapi mmg sampai sekarang pun tak de perang ape , Iraq dah hancur
Subuh Senja
aku cakap benda yg facts sedang engkau cakap pasal sahabat yg entah apa kau reka dan kau cuba meruntuhkan apa yg telah dipegang sbb sahabat2 tidak seperti yg kau cakap , kerana kalau demikian agama ni dah lama hancur … tapi mungkin syiah mengangap sunnah adalah agama yg hancur
jadi dua soalan – bila iran nak perang amerika? jgn Tanya negar arab sbb iran yg gaduh nak perang dgn amerika
dan bila imam 12 nak keluar gua? sapa jaga dia kat gua tu Khomeini ada pegi melawat dia kat gua … Khomeini mungkin kata pergi mampos la lu imam 12, buat apa gua bagi orang lain berkuasa, baik gua yg berkuasa maka terciptalah wilayatul faqih
bila imam 12 nak keluar gua?
cun , umar terbukti dgn pemerintahannya itu jadi kalau sekadar apabenda tadi menyalahi nabi pi perang kat uhud tu tak de benda , eh kat mana cerita uhud umar ni?
aku sembang dgn bakhtiar yg ko dah jadi totally syiah malah penyebar syiah bukan sekadar pro, bakhtiar geleng kepala dan mintak no tel ko , aku kata dia ada bagi dulu tapi bila aku tgk lain macam je no tu aku abaikan , lagipun aku boleh kontek kau melalui ustaz nakhaei…..
nakahei ni ulama syiah ke?

Malik Asytar Annakhaei
Tu sebab aku kata kaedah kullu sahabah udul menjadikan kita terpaksa mentakwil sebahagian ayat/hadis menolak sebahagian kerana nak taufiq dgn kaedah. Buktinya spjg hiwar kita dan dgn ust2 lain mereka terpaksa takwil@tolak nas yang jelas sbb nak cover sahabat yg terang menyanggah nabi. Byk lagi contoh lain yg ada dlm sirah dan hadis yg kalau sebut pun kau bukan mau fikir. Pada kau kaedah tu lebih qat’i dari nas dan kedudukan umar lebih tinggi dan mulia berbanding nabi yg boleh katanya ditolak oleh umar. Ijtihad dan kata umar itu lebih benar dari sabda nabi.
Malik Asytar Annakhaei
Kita dok tuduh syiah caci sahabat sedang mereka meletak nabi di tempat yg mulia dan sahabat pada maqam mereka yg sesuai
Malik Asytar Annakhaei
Segala cerita ttg sahabat tu bukan rekaan syiah bahkan diriwayatkan dalam sunan sahih musnad kita. Tapi semua ditakwil ,tolak atau neglect oleh aswj kerana bercanggah dgn kaedah semua sahabat adil . Aku tetap sunni tetapi bukan yg terima bulat adil dan reda mutlak yg melangkau sifat maksum sbgmn difaham oleh syiah
Subuh Senja
cun jawab soalan aku dulu – bila imam 12 nak keluar gua … aku tak nak layan dah spin syiah kau ni nak burukkan umar , kau kalih aku kata umar lebih mulia dari nabi , bukan ke hadis bukhari kata – umar datang kat nabi – yg dia cintai nabi melebihi yg lain kecuali dirinya sendiri , rasul betulkan tak boleh , kena nabi lebih dicintai dari diri sendiri, masa bila aku katabumar lebih mulia dari nabi – jgn spin bro , cakaplah betul2
Subuh Senja
bila sahabat letak mereka ditempat yg mulia sedang engkau dari tadi segala umar aisyah kau nak kata , ko taqiyyah ko penipu ko spin
tu yg rafsanjani maki abu bakar dan umar sampai huzaifi kena gantung setahun tu apa cerita ? kau berbohong je dari tadi , semua tau syiah caci sahabat , au sendiri berjela kat sini ko kata dan ragu mereka dan cakap sunnah tak leh jawab
sekaang ni cun jawab soalan aku – bla imam 12 nak keluar gua? ko boleh jawab soalan tu?
bila imam 12 nak keluar gua?
bila imam 12 nak keluar gua?
selagi ko tak jawab soalan ni aku tak nak layan ko sbb ini iktikad utama imamiyah
bila imam 12 nak keluar dari gua?
dan bila iran nak perang dengn amerika ? jangan kencing dunia lagi
yg dua ni nampaknya ko tak leh jawab walaupun satu huruf
DAN AKU ULANGI LAGI SESIAPA YANG MENCACI DAN MERAGUI SAHABAT ADALAH IBLIS
Memang syiah caci sahabat kalau tak buat apa sunnah syiah bergaduh dan sesiapa yng mencaci dan meragui sahabat adalah IBLIS
imam 12 bila nak keluar gua?
jawab cun jawab bila nak keluar gua , ko gi sambut dia sekali ke?
sebab syiah caci sahabat la , aku bergaduh dgn ko di fb ni , itu tpun ak boleh faham ka nak spin spin
cun kalau aku sebarkan pada kawan2 madinah ko dah jadi syiah ok ke?
tapi jawab dulu bila mam 12 nak keluar gua ?

Malik Asytar Annakhaei
Aiseh ni mcm tag team wrestling dah lembik hulur tangan kat member mcm hulk hogan lwn king kong bundy dah lembik minta tolong honky tonk man
Subuh Senja
bukan hulur sbb aku nak tk ko berani istihar syiah ko? berani tak?
Malik Asytar Annakhaei
Hahaha
Subuh Senja
kalau aku sebarkan baru best – Nampak hebat ko – takharruj madinag tapi kuat syiah penghasut pulatu ? nak tak aku sebarkan? sbb tu aku dapatkan confirmation ko nak tak ko dikenali syiah ko??
Malik Asytar Annakhaei
Aku sunni yg progresif
Subuh Senja
aik tak nak mengaku syiah plak .. sudahlah ko ni kencing je cun , mengaku je syiah , apa yg takutnya
Malik Asytar Annakhaei
Aku sunni yg buat research dan analisis
Subuh Senja
nak tak aku sebarkan syiahny ko ni , bakhtiar dah tahu …. yg lain beum lagi
takut ka cun ko dikenali syiah?
Malik Asytar Annakhaei
Aku dah sebarkan pun dahulu
Subuh Senja
ok cun aku akan sebarkanlah bila aku berkelapangan dan jumpa kawan2 lama ,bakhtiar tak tahu pun sebelum ni
Malik Asytar Annakhaei
Satu dunia tahu obama zukerbeg dah tahu
Subuh Senja
belum lagi tahu cun sehingga disebarkn , aku akan cek dan pastikan semua orang tahu , mungkin aku mesej azman m nor dulu
Malik Asytar Annakhaei
Dia dah tahu aku bagi dia kafi 8 jilid ko nak pun bole
Subuh Senja
kat rumah aku pun ada kulaini tu , cerita lucah je dalam tu
ok bagitau yg lain
pasal apa ko tak terima ali mabuk dalm solat tapi ko puas mengata umar?
Malik Asytar Annakhaei
Aku pun tak kisah kalau tu boleh jadi amal jariah buat us achmat achyar , selama ni pun aku bukan perlukan diorang . Tapi bagus jugak bole aku terus berhujah mana tau ada yg lebih mantap hujahnya

Malik Asytar Annakhaei
Bole jugak menggimikan bisnes aku ke serata malaysia. Buatlah dialog live di tv 9 atau tv hijrah baru glamer ko boleh jadi moderator abu anaz ke albakri jadi panel ha 5x

Subuh Senja
ya aku sembang dah azman m nor , dia kata tak pernah debat dgn ko pasal syiah pasal money creation je dia kata tak dak masa nak berdebat dgn ko dan dia cukup anti syiah tapi dia nak focus benda lain , dia suruh ko berdebat dgn aizam masuud
aizam masuud tak berapa best …. bagiku dan belagak nampaknya mcm dr asri pun berlagak jugak
ok shamsul syiah progresif (aku tak panggil kau sunnah progresif dah…) kita sambung debate lagi nanti …. tapi bila imam 12 nak keluar gua ?
Malik Asytar Annakhaei
Aduh syeikh Achyar almadani jangan lah ambik hati . Ana hanya mengitar semula dari buku syiah yg ana baca. Ana ingat manhaj bahath di IUM jika nak ambil qaul satu mazhab ambillah dari sumbernya yg autentik. Maaf kalau mencalar ego ustaz yg mungkin memandang rendah kemampuan siswa Qom karbala atau najaf. Ingat ayat wa fauqa kulli zi ilmin alim. Marilah kita menuju era baru . Era ulama ahli bait dari zuriat rasulullah meneraju kepimpinan dunia ilmu islam sebagaimana imam Jaafar asSADIQ pernah menjadi guru kpd 4000 ahli ilmu termasuk Imam Abu Hanifah
Malik Asytar Annakhaei
Alkafi buku lucah page berapa , vol berapa , lebih hebat dari Mona gersang atau blue lagoon🙂
Malik Asytar Annakhaei
Aku dah pindahkan dialog kita ke blog aku https://mdarif.wordpress.com dah >50000 org yg membacanya.
Hari Ini

Malik Asytar Annakhaei
Persoalan ttg knp ali tak jadi khalifah lps nabi wafat walau nabi dah sebut dlm ucapan di ghadir khom (man kuntu maulahu fa ali maulahu ) adalah termasuk iradah syariah . ALI yang berhak jadi khalifah@imamah tapi beberapa sahabat mahukan orang lain. Nak kata ijmak pun tidak krn mereka berbalah disaqifah . Ini fakta boleh rujuk sowaiq dan kitab hadis. Memanglah umar dan abu bakar tu sahabat nabi tapi pernahkah semasa hayat nabi ke duanya di groom oleh nabi jadi wali di mana mana atau jadi panglima perang , ketua delegasi , atau ganti nabi dimadinah menjaga urusan masyarakat semasa nabi musafir. Kalau jadi teman hijrah atau pak mentua itu biasa. Aku hanya buat research . Aku buka kitab sirah , hadis , tafsir dan aku juga rujuk kitab syiah asli . Hasil kajian aku , ada sesuatu yg cuba ditutupi sepanjang sejarah islam. Kalau kau tak taasub dgn tuduhan melulu yg aku ni syiah byk yg boleh diperbincangkan dgn ilmiah. Dlm negara kitapun pm nak pilih pengganti pun dia akan pilih dikalangan org yg dia dah latih dan diperayai. Adakah najib akan pilih pak mentuanya jadi pm ke 8

Tinggalkan Jawapan

