debat aku tentang sunnah dan syiah bersama member lama

# Isnin
#
Subuh Senja
03/03/2014 3.54 ptg
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

kut mana pun chor , syiah ni bebal dan setan , tak de jalan …

# Isnin
#
Malik Asytar Annakhaei
03/03/2014 11.43 ptg
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Dengar syiah dari mulut wahabi salafi dan asyairah memang dikata sesat kapir. Tapi try buka kitab fiqh , hadis dan akidah mereka sgt mirip dgn pegangan kita. Aku dah cuba fahami pegangan mereka ternyata kita dibuai dendam bani umaiyah . Dolah saba’ pun hanya khayalan bikinan saif umar seorang pendusta yg mereka2 cerita

# Selasa
#
Subuh Senja
04/03/2014 8.55 pagi
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

ok pegangan akidah syiah tu kau terima ka

apa yg akidah syiah mirip akidah ahli sunnah

wahabi je ka yg memutar belit syiah

syiah ni wahabi punya pasai ka ? semua wahabi?

nabi tidak mewariskan imamah , nabi mana pun tak de

syiah ke pendusta atau saif tadi yg ko kata pendusta

nabi hanya warisikan quran sunnah takde imamah apalagi wilayatul faqih khoemeini

ko ingat Khomeini tu baik ka , ejen yahudi tu

iran dari dulu kelentong nak perang dengan amerika sampai kiamat tak perang pun kelentong je sedangkan negar jiran dia hancur hangus terbakar

bukan wahabi je yg tolak syiah ni

aku tolak syiah bukan sebab wahabi

buku syiah sendiri cerita benda lucah , jijik la nak cakap , takkan buku ni pun dikelentongkan

apasal tak de orang iran sahut cabaran Khomeini bunuh salman rushdie? kelentong lagi

banyak la , satu lagi paling utama , syiah mencaci , malah mengkafirkan sahabat – apa yg sama akidahnya cun ?? aku rasa kau dah sasau ni

dendam bani umayyah? apa cerita karut ni , abbasiyyah tu kau ingat baik ke , dia pakat dengan aliwiyyun then bila dapat kuasa , dia tending aliwiyyun

pergeseran tetap berlaku antara manusia , pas dgn umno , pas sesame pas , pas dgn pkr, …….

tapi apa yg pasti yiah dan sunnah akan berlago sampai kiamat , tentang merebut kuasa , mngkin ada masa sunnah menang dan ada masa syiah menang inilah yg terjadi dlm sejarah dan akan berulang yang itu je

# Selasa
#
Malik Asytar Annakhaei
04/03/2014 12.57 ptg
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Relax la ustaz akhyar , biarlah allah menghakimi mereka. Yg penting kita berbaik sangka dgn sume firqah yg beriman dgn tauhid & risalah kenabian. Dema kutuk sahabat tu base kepada nas yg mereka pegang ttg keutamaan Ali dan keturunan nabi sbg khalifah@imam 12 . Memang kalau tengok riwayat lantikan abu bakar ada kontradik dlm riwayat ahli sunnah . Ali pula @ sbhgn bani hasyim hanya baiah lps 6 bulan @ fatimah wafat. Sunnah buat kaedah semua sahabat adil walau pun sesama mereka berbunuhan dan merampas hak. Tetapi Syiah lebih objektif krn rida Allah pd sahabat bersyarat : fa man nakatha fainama yankuthu ala nafsih

#
Malik Asytar Annakhaei
04/03/2014 1.05 ptg
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Bila ali lambat baiah spt ada sesuatu plot yg tersembunyi. Aku baca sowaiq haithami dan minhaj sunnah ibn taimiyah tak dpt menjawab persoalan bahkan fakta saling bercanggah . Last2 ke2nya takwil nas yg sarih. Nak jelas download buku abdullah saba’ dan beberapa dongeng berkaitan oleh murtada askari

#
Malik Asytar Annakhaei
04/03/2014 1.12 ptg
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Bukalah kitab jarah wa takdil apa kata ahli hadis ttg saif umar ni . Dari dialah tabari ambil kisah ibn saba’ dan hari2 akhir sblm nabi wafat. Dia juga ada dlm ibn athir , bidayah ibn kathir, aqd farid dll ,

# Selasa
#
Malik Asytar Annakhaei
04/03/2014 6.24 ptg
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Yg dikatakan saba’iah tu plak antaranya sahabat spt abu zar dan 2-3 org lagi. Ikut bacaan aku ibn saba’ Ni nak tutup kisah gabenor banu umaiah lantikan uthman. Bukan nak diskredit tapi ia disebut dlm kitab2 tarikh. Nanti aku pos buku ibn saba’ dan rad ala ihsan ilahi zahir haula syiah wa ahl bait.

# Selasa
#
Subuh Senja
04/03/2014 10.11 ptg
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

aku tak bergantung pada wujud Abdullah bin saba atau tak dan aku tak perlu riwayat saif pun sbb first aku tolak syiah bukan pasai cerita atau riwayat tu sangat tapi aku tak terima inamah kerana bagiku setolak akidah syiah terutama imamah 12 tu sbb secara akal pun benda tu nampak karut i

#
Subuh Senja
04/03/2014 10.16 ptg
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

sbb nabi sepanjang sejarah kenabian , mereka tidak mewariskan imamah malah tidak uga mewariskan kenabin kerana walaupun nabi Ibrahim kenabian tu sampai bertali ke cicit tapi itu tetap lantikan dari Allah bukannya nabi yg sebelum mewariskan kepada yg berikutnya , biasanya cun pergeseran sahabat tapi sampai setahap syiah beranggapan buruk pada sahabat itu jahat dan tak betul , hehe kau cuba trick aku dgn kau kononnya nak soft sikit part sahabat ni tapi cor semua tau betapa jahatnya pemimpin syiah mengata dusta dan keji pada abu bakr dan umar , cor , abu bakar , umar , usman , ali sama2 gigih berjuang bersama Rasul saw kenapa nak dilagakan ???

# Rabu
#
Malik Asytar Annakhaei
05/03/2014 4.25 pagi
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Hadis ttg 12 khalifah itu ada tapi sunnah dan syiah khilaf siapa dia. Sunah kata 4 yg awal dan beberapa org dari bani umayah dan abasiah dan yg akhir mahdi. Tapi syiah memilih ali yg 1st. Karena ali telah tinggal besama nabi sejak kecil lagi. Tak pernah sembah berhala dan digroom oleh nabi sbg peminpin perang dan civil. Kalau ditinjau dari kelayakan memang Ali lebih layak dan disokong oleh nas. Cuma kita sunah mahu mempertahankan sejarah dan sum’ah khalifah yg telah terlantik. Sama seperti sejarah malaya antara tunku dan dr burhanudin. Bab mencerca sahabat klu tengok zaman muawiyah lagi teruk dia buat kat ali. Tengok sejarah apa dia buat kat abu zar dinafi daerah dan (malik asytar (diracun) .tengok pulak apa yg dibuat oleh yazid ke atas husin . Tapi sunah hanya tutup mulut krn mahu jaga sum’ah khalifah dan doktrin khairul qurun qarni…..

#
Malik Asytar Annakhaei
05/03/2014 4.26 pagi
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Hadis ttg 12 khalifah itu ada tapi sunnah dan syiah khilaf siapa dia. Sunah kata 4 yg awal dan beberapa org dari bani umayah dan abasiah dan yg akhir mahdi. Tapi syiah memilih ali yg 1st. Karena ali telah tinggal besama nabi sejak kecil lagi. Tak pernah sembah berhala dan digroom oleh nabi sbg peminpin perang dan civil. Kalau ditinjau dari kelayakan memang Ali lebih layak dan disokong oleh nas. Cuma kita sunah mahu mempertahankan sejarah dan sum’ah khalifah yg telah terlantik. Sama seperti sejarah malaya antara tunku dan dr burhanudin. Bab mencerca sahabat klu tengok zaman muawiyah lagi teruk dia buat kat ali. Tengok sejarah apa dia buat kat abu zar dinafi daerah dan (malik asytar (diracun) .tengok pulak apa yg dibuat oleh yazid ke atas husin . Tapi sunah hanya tutup mulut krn mahu jaga sum’ah khalifah dan doktrin khairul qurun qarni…..

#
Malik Asytar Annakhaei
05/03/2014 4.48 pagi
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Betul zuriat nabi ibrahim dilantik allah tapi kan org paling rapat dgn nabi adalah ali dan paling tinggi keilmuannya dan waraknya..ALI Pula menyampaikan ilmu kpd anaknya dan bertali kpd keturunannya , lihat apa kata nu’man kalau tiada jaafar nu’man tak de apa apa. Sbb tu ust akhyar maklumat yg kita dpt ni hanya sebelah pihak . Kita tak mahu mengkaji apa yg ada di dlm syiah dari ilmu hadis feqh dan akidahnya . Kita hanya mengenal syiah dari mulut ulama yg cari makan dgn raja bani umaiyah dan abbasiah. Kalau kita jujur mengkaji kita akan bersikap neutral terhadap syiah persis spt Dr zul bakri yg boleh menerima dan menghurai sifat 20. Hahaha your mentor dah berpaling tadah kpd asyairah ke

#
Malik Asytar Annakhaei
05/03/2014 5.09 pagi
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Dlm quran adakah pengagungan melampau terhadap hawariyin spt doktrin pengagungan sahabat dlm sunnahwj. Yg nyata kita doa hari2 salawat atas muhamad, ibrahim waaalihima . Masukkah dlm aali ibrahim pak mentuanya🙂

#
Malik Asytar Annakhaei
05/03/2014 5.59 pagi
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Haha mesti ust akhyar dah rujuk saif umar tu dlm terjemah ruwat kan. So pah ni tak yah le join kempen takfir shiah yg dipalu zahid hamidi . Dia pun dah bukan hawari pak Sheikh lagi

#
Malik Asytar Annakhaei
05/03/2014 6.40 pagi
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Aku rasa klu dr zul bakri gi buat post doctorate kat Qom ke Najaf , dia pun boleh neutral mcm aku kah kah kah

Nak kata iran agen yahudi , raja mana yg buat agreemen dgn aramco serah minyak. Negara mana buat perjanjian damai dgn israel dan sekat hamas dan pakat jatuhkan morsi takut tahta tergugat😀

# Rabu
#
Subuh Senja
05/03/2014 9.56 pagi
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

hahaha betul la kau ni dah syiah cun tapi kau campur aduk persoalan ni , masuk zahid hamidi la apa la

#
Subuh Senja
05/03/2014 10.02 pagi
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

cun zaid harisah pun duk dengan nabi sejak kecil pun tak pernah menyembah berhala dan anak2 nabi zainab rokiah Fatimah dan umi khaltum pun tak pernah menyembah berhala sejak kecil , anak2 kecil yg dah datang Islam makna yg lahir selepas kerasulan apatah lagi yg lahir di Madinah pun tak pernah menyembah berhala , aisyah dan anak2 Abu Bakar kalau pun tak semua tak pernah menyembah berhala , ini kerana Nabi tak pernah sembah berhala dan Abu Bakar pun tak pernah menyembah berhala maka yang di bawah jagaan mereka tak pernah

#
Subuh Senja
05/03/2014 10.04 pagi
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

ali hanya SEPUPU bukan ANAK !! jaafar pun sepupu , ibn abbas pun sepupu , ali menantu , usman pun menantu , sbb tu dari dulu aku Nampak teori Ali syiah ni mitos khayal

#
Subuh Senja
05/03/2014 10.08 pagi
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

cun apa masalah dengan asyairah pulak ? cun kau tau tak , bila aku dah balik dan duk kat msia ni aku malas dan rasa buang masa gaduh wahabi , gaduh bid’ah , gaduh salaf khalaf , gaduh ibn taimiyah, gaduh salafi vs asyairah , sifat 20 , gaduh ayat sifat , hatta gaduh sunnah vs syiah sbb ianya HANYA MENGULANGI BENDA LAMA YANG SAMA , tak de kemajuan dan fucking boring bincang isu2 tu …

#
Malik Asytar Annakhaei
05/03/2014 11.07 pagi
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Itulah pendapat aku sama mcm kau tak mahu lagi ikhtilaf mazhab . Cuma bila ada pihak yg sesat kafirkan syiah aku terpanggil utk perbetul tafsiran tu. Yg penting adalah mereka iman allah rasul malaikat kiamat kadar . Beza ttg khilafah@imamah bukan benda pokok agama , ko lambung abu bakar atau utamakan ali tak mencacatkan keislaman. Cuma qaul haithami hingga kafirkan org yg utamakan ali dari abu bakar tu adalah pelampau sunnah. Mana ada dlm agama kepercayaan ttg abu bakar , umar , uthman ali ikut turutan

#
Subuh Senja
05/03/2014 11.08 pagi
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

itu tak bermakna syiah ok dan betul syiah bagiku syiah tetap tak bertui dan sesat cuma aku malas nak berdebat buang masa ulang2 benda yg sama

#
Subuh Senja
05/03/2014 11.14 pagi
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

turutan tu ada dalam sunnah tap tu tak penting sangat yg penting imamah ALI dgn mengkhusus Ali yg tu adalah mitos khayal tapi aku syorkan kalau kau nak best , kau ke depan rod semua tu , tulis buku dan tunggu pakar2 yg hentam syiah ni dan kau tunggu untuk berdebat dgn mereka , POPULAR kau dah gerenti sbb orang msia suka kecoh

#
Subuh Senja
05/03/2014 11.23 pagi
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

lani ada mcm2 lagi kat msia ni mcm ala atheis liberal mcm benz ali … tapi diaorg ni kutip mana2 falsafah karut sana sini yg lama2 yg dah lapok ataupun mana2 sufi siti jenar la apa ka , then mix bikin sendiri punya kepala hotak pegangan sendiri dan berdebat … mcm2 msia ni

#
Malik Asytar Annakhaei
05/03/2014 11.37 pagi
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Kah kah kah mengkafir dgn cerita palsu saif umar , memasukan urutan khalifah menjadi rukun dalam islam , then salahkan pihak yg buat urutan berbeza , nanti dikubur ditanya ke siapa khalifah kamu

#
Subuh Senja
05/03/2014 11.41 pagi
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

betullah kau ni dah syiah cun , ok takpe la , suka hati masing2 nak apa , tapi confirm la kau ni mmg dah betul2 syiah , tu je , kat msia ni banyak yg syiah infected je atau syiah jangkitan tapi ada juga yg betul2 syiah cum lani confirm la kau ni barangkali mmg betul2 syiah

#
Subuh Senja
05/03/2014 11.54 pagi
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

kau solat pakai batu tak mcm syiah duk buat tu ??

#
Malik Asytar Annakhaei
05/03/2014 12.00 ptg
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Aiseh us akhyar jgn le sentimen sgt hujah layan hujah . Dtgkanlah hujjh yg boleh matikan hujah syiah tu , bukan memberi label , ramai aku jumpa ustaz bila tak boleh jawab hujah syiah terus label , mana budaya berhujah yg ditanam di kuliah syariah ium 15 tahun silam yg mengajar tiada taasub mazhab , kul qaul yuqbal yurad illa qaul allah wa rasul

#
Subuh Senja
05/03/2014 12.01 ptg
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

bukan aku saja cun , semua kawan2 pun akan Tanya kau – macamana kau boleh jadi syiah?

tak pa la kau dengan hujah kau , tapi aku nak tanyakau solat pakai batu tak macam syiah duk buat tu ??

kalau berpegang dengan pegangan syiah maka dia syiah la bukan soal label melabel lagi , macam letak tag nama barang – ikan sardine , ikan tongkol , ikan patin …..

bukan lagi pasal hujah balas hujah , kalau dah berbalas hujah maka yg berpegang dgn ajaran syiah maka syiah la bukan label melabel lagi …

maka tak de masalah la kalau kau nak ngaku syiah pun , itu pilihan kau sendiri untuk menjadi syiee… sama juga sesapa yg murtad pun maka jadilah murtad maka yang nak syiah pun ambik la kat dia kerana dia memilih untuk menadi syiiee

#
Malik Asytar Annakhaei
05/03/2014 1.11 ptg
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Akhir kata dari aku tak yah le sesatkan suatu firqah kalau mereka hanya khilaf dgn kita perkara bukan usul dan tak ikut manhaj kita ttg sahabat danperselisihan mereka. Sama juga dalam masalah sifat tuhan muktazilah , kullabiah dll sume ada manhaj tersendiri yg penting mereka iman dgn allah. Kalau nak ikut manhaj masing2 sume akan kafir sbb manhaj berbeza. Salafi kata asyairah kafir . Asyairah kata salafi kafir . Tapi adakah keduanya kafir disisi tuhan hanya kerana tak ikut kaedah org lain yang nabi sendiri tak buat quran tak ajar

#
Malik Asytar Annakhaei
05/03/2014 1.59 ptg
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Eh ustaz minta maaf krn berhujah agak panas kita tetap geng sealumni uim dan kita hampir nak besedara tp x jadi . Kiambang laku biduk bertaut bye3

Patut pun 12 year a slave menang oscar

#
Malik Asytar Annakhaei
05/03/2014 4.55 ptg
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Apapun tima kasih lah ust akhyar layan saya jidal . Awal Tahun 2013 jidal dgn pok me kelate adik ipar pok ce ganu , 3 hari 3 malam open kat wall fb . Penat tapi seronok . Ttg bank . Boleh dikutaibkan

# Rabu
#
Subuh Senja
05/03/2014 8.43 ptg
Kembang
Papar Imej
Subuh Senja

aku seperti dulu , boleh saja layan jidal ni

ada isu best , boleh jidal lagi

#
Malik Asytar Annakhaei
05/03/2014 9.17 ptg
Kembang
Papar Imej
Malik Asytar Annakhaei

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s