fobia dan trauma akibat homeopati

seminggu yang lepas adik aku meminta aku sediakan ubbat untuk salah seorang adik aku yg bongsu . dia digelar edai . masa bersalin bayinya songsang . jadi dia kena operasion . aku pun tergesa-gesa buat ubat tu . tak sempat nak buat label . mak yang dduuk menumpang semalam dah nak ke hospital jaga dia . pada hari khamis dia telefon cakap dia tumbuh kelenjar di ketiak . sakit bila diangkat tangan . aku kata berhenti sekejap dari ambil ubat aku . nak tengok adakah ia kesan terbalik dari ubat hoemeopati . dia kata nak ubat sakit kelenjar . aku pun pikir ini mesti sakit mastitis jadi aku pun buatkan ubat phytolaca decandra .esonya nya azli suami nya idai telah datang ,aku ingat dia just nak ambil ubat kerumah .tapi peliknya tiba-tiba dia terus tanya aku ubat yang aku beri tu ada menyebabkan kelenjar ( kesan sampingan ) . lalu aku jelaskan serba sedikit operasi ubat homeopati damlam menyembuhkan penyakit .
dia tak puas hati , lepas tu dia telefon idai suruh jangan mkan ubat homeopati . dia kata dia nak bawa jumpa doktor lain minta ubat lain . dia nak cari doktor pakar katanya . lepas tu sebelum dia balik aku terangkan kat dia kalau homeopati tu bahaya dah lama aku sekeluarga hidapi pelbagai sakit akibat makan ubat homeopati . aku ceritalah yang si faeez tu yang hingga kini tidak mengambil sebarang pelalian namun alhamdulillah allah yang memelihara kesihatannya . hanya sakit-sakit biasa seperti demam dan batuk tu perkara normal bagi seorang kanak-kanak . tapi sakit berat hingga masuk wad hospital tu setakat ni syukur tuhan mengekalkan dia dalam keadaan sihat sejahtera .

selang beberapa hari lepas tu aku mengsms idai tanya perkembangan yang berlaku . dia kata mujur kelenjar / mastitis tu telah kecut dan sakit nya pun dah tak de . apa yang aku beri tu adalah ubat yang diberikan oleh seorang doktor bernama Dr Timothy R Dooley di US yang aku baca bukunya yang berjudul flat earth , menurut ceritanya seorang wanita yang baru bersalin mengadu kepadanya masalah mastitis yang beliau hadapi , menurutnya dia telah beberapa kali berjumpa dengan doktor sakit puan . setiap kali sesi pertemuan ubat wajib yang diberikan hanyalah pil anti biotik . setiap kali mengambil anti biotik sakit nya akan berkurangan tapi selepas habis mengambil ubat sakitnya datang kembali . selepas sesi konsultansi apa yang tergambar dalam kepala dr timothy ubat yang paling serasi untuk diberikan adalah phytolaca decandra . keesokan harinya dr itu telah menelefon wanita tersebut takut-takut kalau sakitnya tidak hilang bahkan bertambah ,

beliau sendiri hairan apabila wanita itu berkata sakitnya langsung hilang apabila mengambil ubat tersebut dan dia lega dapat tidur lena pada malam tersebut . sedangkan ketika mengambil antibiotik apabila tenaga ubat tersebut hlang sahaja sakitnya akan datang kembali .

Tinggalkan Jawapan

