aku beraya di rumah kekawan

pada hari raya yang keempat aku telah meluangkan masa untuk melawat adikku di hospital sultan ismail . lepas tu aku berkonvoi bersama ipar duai menuju ke rumah pak cikku di kulai . sesampai di sana masing – masing pun berborak , sampai satu part aku bertanya kepada pak cik aku tu tentang anak sulongnya yang beberapa bulan yang lepas telah mengalami bengkak-bengkak di bahagian leher macam bentuk ketumbuhan . masa tu aku lihat dia agak kalut dan sangat gusar melihat keadaan anaknya . lepas mendapat rawatan di hospital sultanah aminah dia telah pergi KL untuk mendapatan rawatan dari seorang tabib yang terkenal , tabib tu kata anak dia mengalami goitre tapi dia kata tempat bengkak tu bukan di bahgian kelenjar tiroid .
masa tu sempat aku memberi sms kepada dia kalau nak cuba ubat homeopati boleh le datang rumah aku . esoknya dia pun datang bawak anaknya . memang betul aku tengok di leher anak dia ada beberapa ketulan lembut tetapi tidak menyakitkan bila disentuh . pendek kan cerita aku beri dia dua jenis remedi tanpa aku meminta sebarang bayaran
semalam bila aku jumpa dia dia kata anak dia dah ok , doktor yang membuat pemeriksaan kata anak dia tak alami ketumbuhan cuma ketulan itu adalah infeksi kuman . aku saja je tanya bila appointment untuk buat operation ,
aku buat kesimpulan yang majoriti masyarakat benar-benar meletakkan kepercayaaan penuh kepada pegawai perubatan bertauliah dari hospital kerajaan mahupun suasta , rasanya apa saja kata doktor akan diterima bulat-bulat tanpa prasangka , walaipun penilaian yang dibuat oleh doktor itu hanyalah andaian kerraana pada awalnya doktor mengesyaki anaknya mengidap malaria , denggi dan lain – lain , ini yang menimbulkan kegusaran yang amat sanat kepada dia bila sebut jangkitan penyakit berbahaya .
tapi apa nak buat itu adalah mentaliti masyarakat dalam dunia moden . mahu tak mahu kita dipaksa untuk menerima andaian yang bukan-bukan dari seorang doktor . walau pun simptom yng muncul dengan jelas boleh menjurus kepada ubat tertentu yang spesifik di dalam homeopati tetapi tidak begitu pada pandangan orang ramai

Tinggalkan Jawapan

