Kes cyst atau lump pada payu dara

Baru – baru ni seorang wanita mengadu masalah ketumbuhan bukan kanser yang dikesan oleh doktor pada bulan  mac 2010. Menurut doktor ketumbuhan itu tidak merbahaya dan tidak menyakitkan . Selepas di x-ray doktor telah memberikan tarikh pada 10 jun 2010  untuk melakukan pembedahan kecil , mengeluarkan ketumbuhan tersebut . Dia terpaksa menunggu lama kerana senarai menunggu wanita yang ingin membuat pembedahan seumpama itu amat ramai . Dengan niat membantu aku merujuk kes itu ke dalam repertory Robin Murphy di dalam tajuk breast subtopik  lump . Di sana ada beberapa remedi yang boleh dipilih spt calcarea flourica , calcarea phosporica , silicea , phytolaca , bryonia alba , conium dan lain – lain . Setelah membuat sedikit penelitian aku memilih calcarea flourica dn silicea untuk tempoh sebulan . Aku pun tak pasti samada pilihan tu betul atau tidak tapi niat aku dari awal memang nak tolong je … selebihnya aku tawakkal kepada Allah .

Selepas sebulan aku bertanya keadaan beliau , katanya ketulan itu mulai mengecil selepas makan lebih separuh dari ubat yang diberikan , dan beransur hilang selepas itu . Untuk meneruskan rawatan aku berikan  sebotol lagi calcarea flourica di selang dengan conium 30c .  Aku pun sebenarnya tak dapat pastikan kenyataannya , yang pasti kenyataanya tu nanti akan disahkan oleh doktor MD bila dia buat check up pada bulan Jun nanti

One thought on “Kes cyst atau lump pada payu dara

  1. sy ingin bertanya, apakah yg harus dilakukan utk mengelakkan dr menjalani rawatan “menyedut” rahim bagi mencuci rahim kerana keguguran?
    dktor scan, ada baki ketulan darah tertinggal, tp pesakit tidak mahu mencuci rahim kerana memikirkan implikasi jangka panjang. bahayakah darah yg tertinggal tersebut?

Tinggalkan Jawapan

